Tilasin eilen illalla Karamellille Pikkulinnasta uuden dunan, maxi-version Gabber Garda dunasta. Kokoa tuolla on 95*50*35 cm ja hintaa tuo 61 euroa plus kymppi kotiinkuljetuksesta. Hintavertailu taitaa kannattaa, koska joillain muilla liikkeillä tuo sama tai jonkin muun merkin suunnilleen samankokoinen duna oli useampia kymppejä kalliimpi. Saa sitten nähdä, miten Pikkulinnan palvelu toimii ja milloin saan häkin. Ilmeisesti sähköpostiin pitäisi tulla tilausvahvistus ja maksuohjeet, mutta toistaiseksi ei ole vielä näkynyt.
Noissa nettikaupoissa ärsyttää kaikkein eniten se, ettei tuotteista ole kerrottu tarpeeksi sivuilla. Pahimmillaan on vain kuva (mittakaavasta turha haaveilla) ja nimi! Jos sillä perusteella pitäisi ostaa esimerkiksi pesämökkiä, jotain aktiviteettia tai vaikkapa ruokaa nimenomaisesti syyrialaiselle hamsterille, niin heikoilla jäillä ollaan. Ainakin minä olen, näin tuoreena hamsterinomistajana. Olisi hirveän kiva, jos löytyisi jotain mainintaa siitä, sopiiko kyseinen tuote hamstereille (ja vielä tarkennettuna, että kääpiöhamstereille vai syyrialaisille).
Ruokien kanssa tilanne on vielä pahempi, minä haluaisin tietää ennen ostamista esimerkiksi tuoteselosteen, mutta parhaimmillaan tuotteesta lukee vain "Laadukas täysravinto", pahimmillaan ei lue mitään muuta kuin nimi (joka kertoo kokemattomalle TODELLA paljon... not). Minä olen sen verran skeptinen noiden suhteen, etten luota tipan vertaa siihen, että kyse olisi tosiaan täysravinnosta tai edes oikeasti laadukkaasta ravinnosta. Myyväthän kaikki marketitkin "laadukasta kissanruokaa", josta kuitenkin suurin osa on viljaa. Kissa on lihansyöjä. Mistä lähtien vilja on lihaa ollut? Vai oletteko nähneet kissan laiduntavan viljapellossa?
Näissä lemmikkiasioissa tuntuu usein olevan rahan hankinta eläinten hyvinvointia tärkeämpi seikka ja usein on niin, ettei myyjä tiedä oikeastaan mitään kaikista niistä eläimistä, joille tuotteita myy. Erityisesti tämä korostuu lemmikkiliikkeissä, jossa on myynnissä kaikkea kaloista gerbiileihin ja marsuista matelijoihin ynnä tietysti kaikkea mahdollista tarviketta ja sapuskaa melkein mille vain. Minä en ainakaan uskaltaisi kysyä tällaiselta kauppiaalta mitään mistään tai ainakaan luottaa mihinkään sanottuun. "En mää mitään tiedä, mää oon vaan töissä täällä".
Monella nettisivulla varoitellaan esimerkiksi hamsterien valjaista, ettei sellaisia kannata ostaa tai käyttää, hamsteri karkaa niistä tai jos ei pysty, niin ne kiristävät pahasti ja että hamsterin ulkoilutus on muutenkin aika vaarallista ja tarpeetonta puuhaa. Kuka kauppias sitten myy hamsterinvaljaita?! Onko se eettistä, onko se järkevää? Ei, ei ole kumpaakaan, mutta rahaa siitä saa kun jollekin kokemattomalle ja tietämättömälle asiakkaalle kauppaa niitä ja jättää kertomatta, ettei ne oikeasti sovellu mihinkään käyttöön. Ja hamsteri saa kärsiä. Mitäs siitä, sehän on vain eläin? Tärkeintä on että raha juoksee.
6.10.08
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti